Skip til hoved indholdet

Værdigrundlag

På ØTOFTEN opfatter vi kvalitet som realiserede værdiforestillinger

ØTOFTEN er Høje-Taastrup Kommunes Heldagstilbud. Vi modtager elever med vanskeligheder indenfor områderne adfærd, kontakt- og trivsel. Denne tekst er en redegørelse for ØTOFTENS VÆRDIGRUNDLAG samt overvejelser over, hvorledes det overordnet kan realiseres. Grundlaget er tilvejebragt i fælles dialog gennem en række temamøder, og bliver revurderet én gang årligt.

DE VOKSNE VED HVAD DE GØR

FAGLIGHED er en grundlæggende værdi: Vi ønsker en synligt struktureret vidensopbygning og tilstræber en årsplan for kurser for personalegruppen som helhed, således at teoriforankringen tydeliggøres .Input fra fælles kurser efterfølges af behandling på tematiserede personalemøder.

Fagligheden vedrører udvikling af både faglig og social kompetence; selvom vi anser det sidste for at være skolens kerneydelse, er det på ingen måde et udtryk for nedprioritering af indholdet i den faglige undervisning.

DE VOKSNE TAGER LEDERSKAB

Vi kombinerer stor ANSVARLIGHED overfor helheden med stor frihed til at handle selvstændigt. Alle hjælper med praktiske gøremål uden skelen til faggrænser. Kolleger bakker op i forhold til vedtagne beslutninger, og i forhold til eleverne tager de voksne lederskab og ansvar for den grundlæggende trivsel i grupperne.

DER ER MENING I GALSKABEN

Vi anser al adfærd for at være meningsfuld, og tilstræber ANERKENDELSE af alle vores elever og forældre som et udgangspunkt for vores relationer.

Vi respekterer forskelligheder og søger i alle forhold at tage børn og voksne alvorligt. Vi lægger vægt på, at børn ikke bare skal observeres, men derimod ses og høres som de mennesker de er, med den bagage, de medbringer i livet.

VI TILSTRÆBER AT MØDE SÅVEL ELEVER SOM FORÆLDRE OG HINANDEN med ÅBENHED & LIGEVÆRDIGHED, hvilket er ensbetydende med et højt informationsniveau, såvel internt som eksternt.

Alle, såvel voksne og børn skal kunne komme til orden. Det skal være klart for alle, hvilke informationer, der gives hvor og hvornår, og ligeledes skal det være klart, i hvilke fora beslutningerne tages.

VI VISER HVEM VI ER

MENNESKELIG TYDELIGHED er udgangspunktet for en forpligtende relation til eleverne. De arbejder i små grupper med kontakt til få lærere og pædagoger, der involverer sig således, at der opnås et tæt og trygt elev/voksen forhold.

Vi opfatter først og fremmest det at være professionel som et spørgsmål om at være så personligt nærværende som muligt, samt som et spørgsmål om løbende refleksion over vores lederskab i form af interesse, inddragelse, anerkendelse, ansvar og beslutningstagen. Endelig er HUMOR en væsentlig værdi for os som noget

  • der kan løse konflikter

  • der kan være forløsende

  • der kan bryde afmagt

  • der kan skabe distance

  • der kan være afvæbnende

  • der kan give selvindsigt

  • der kan dæmpe selvhøjtidelighed

  • der kan skabe tryghed for alle

Daginstitution Lindetræet

Afdeling 1
Lindehaven 3
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 31 40

Pædagogisk leder: Edita Oziunaite
E-mail: EditaOz@htk.dk

Afdeling 2
Lindevangshusene 65
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 33 10

Pædagogisk leder: Eman Nariman
E-mail: EmanNa@htk.dk

Klyngeleder: Lena Viftrup
E-mail: LenaVi@hkt.dk

Mandag - fredag:
Klokken 06.15 - 16.45

Lukkedage